“Το Άβατο του Ελληνικού Δημοσίου” |
Θεοφάνης Kων. Γιώτης (MSc, PMP®, Ph.D. C.) Theofanis.Giotis@12pm.gr | Αθήνα 25.Δεκ.2011 |
Πολλά δάκρυα χύνονται για το απόρθητο κάστρο του Ελληνικού Δημοσίου. «Δεν θα
απολυθεί κανείς από το Δημόσιο!» τονίζει κάποιος. «Κανείς Δημόσιος Υπάλληλος δεν
θα χάσει την δουλειά του!» υποστηρίζει άλλος. «Να κοινωνικοποιήσουμε τον
Ιδιωτικό τομέα!» τονίζει κάποιος τρίτος. «Οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν επαρκούν, να
προσλάβουμε και άλλους» κραυγάζει η Αριστερά.
Η βούληση των πολιτικών να ΜΗΝ απολύσουν ΚΑΝΕΝΑΝ δημόσιο υπάλληλο είναι
γνωστή. Ο λόγος απλός: τα εκατομμύρια ψήφοι που τους εκλέγουν και τους κάνουν
σημαντικούς ‘δυνάστες’ του ιδιωτικού τομέα και της ελεύθερης οικονομίας. Τους
πολιτικούς όμως δεν τους εκλέγουμε για να προστατεύσουν τον Δημόσιο Τομέα. Τους
εκλέγουμε για να προστατεύσουν την ΧΩΡΑ ΜΑΣ. Έντιμα, Δίκαια, Αναλογικά, με Μέτρο
και Σύνεση με Συναίσθημα.
ΠΩΣ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ Ο ΠΛΟΥΤΟΣ ΣΤΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ;
Το ζωντανό κύτταρο κάθε οικονομικής δραστηριότητας είναι η Ιδιωτική ή Δημόσια
επιχείρηση. Μετά την κατάρρευση του χάρτινου πύργου του υπαρκτού σοσιαλισμού του
1989 που παρήγαγε το 100% του ΑΕΠ των χωρών όπου εφαρμόστηκε, το ΑΕΠ πλέον των
αναπτυγμένων χωρών παράγεται κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα σε ποσοστό άνω των
δύο τρίτων (άνω του 66%). Ο Δημόσιος τομέας είναι πλέον ρυθμιστικός και
υποστηρικτικός παράγοντας.
ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Σήμερα η χώρα μας διαθέτει περίπου 4.000.000 εργαζόμενους (1.000.000 στον
ευρύτερο Δημόσιο τομέα και τοπική αυτοδιοίκηση, και 3.000.000 στον ιδιωτικό
τομέα). Άρα η αντιστοιχία εργαζομένων μεταξύ Δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι
1 προς 3 (το 25% των συνολικών εργαζομένων δηλαδή απασχολούνται στον Ευρύτερο
Δημόσιο Τομέα) (Καθημερινή). Άρα, από τα 12.000.000 του συνολικού πληθυσμού της
Ελλάδας, τα άτομα που στηρίζουν την οικονομία σχεδόν στο σύνολό της είναι οι
3.000.000 εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που παράγουν τον συνολικό πλούτο της
χώρας για να επιβιώσουν τα 12.000.000 των κατοίκων της χώρας. Άρα τα μαθηματικά
της πρώτης δημοτικού καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι κάποιος που εργάζεται στην
ελεύθερη αγορά πρέπει να παράγει πλούτο και εισόδημα για συντηρεί συνολικά 4
ανθρώπους (τον εαυτό του και άλλους 3 συμπολίτες μας).
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ;
Γενικά το δημόσιο παγκοσμίως είναι λιγότερο αποτελεσματικό από την ελεύθερη
αγορά. Ο λόγος απλός: Η συνήθης μονιμότητα των Δημοσίων υπαλλήλων στην
πλειονότητα των χωρών βοηθάει στον να είναι γενικά ‘χαλαροί’ σε θέματα
παραγωγικότητας οι απανταχού παγκοσμίως δημόσιοι υπάλληλοι. Γενικά οι έρευνες
δείχνουν ότι ένας άριστος υπάλληλος ισούται με 10 μέτριους ή με 30 κακούς, είτε
στον ιδιωτικό είτε στον δημόσιο τομέα. Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά. Όταν
κάποια ιδιωτική επιχείρηση είναι αναποτελεσματική απλώς κλείνει. Όταν ο δημόσιος
τομέας είναι αναποτελεσματικός τότε συνεχίζουν να τον πληρώνουν και να τον
συντηρούν όλοι οι πολίτες της χώρας.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ…
Το παράδειγμα χιλιοειπωμένο, σαν το γεφύρι της Άρτας. Σύμφωνα με τον
Στέφανο Μάνο πρόεδρο της ΔΡΑΣΗΣ (http://ra64.wordpress.com/2009/11/14/manos/)
«Οι εκπαιδευτικοί είναι η μεγαλύτερη ομάδα δημοσίων υπαλλήλων. Είναι περίπου 130.000 άτομα, 4 φορές περισσότεροι εκπαιδευτικοί ανά μαθητή από μια χώρα σαν τη Φιλανδία, η οποία θεωρείται ότι έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο.» Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Ηλίας Μόσιαλος, δήλωσε στο ραδιόφωνο του Αντένα (http://pekp.gr/?p=884) στις 9.Σεπ.2011: «Στην Ελλάδα έχουμε συντριπτικά μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην ευρωζώνη. Ένας καθηγητής αντιστοιχεί σε 8,4 μαθητές, ενώ κανονικά θα έπρεπε να αντιστοιχούσε ένας στους 15. Έχουμε διπλάσιους. Ο αριθμός των εκπαιδευτικών αγγίζει τις 240.000!»
Φαίνεται ότι κανείς δεν γνωρίζει τον τελικό αριθμό των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα είναι 179.992. Η
διαπίστωση ότι έχουμε διπλάσιους εκπαιδευτικούς αναλογικά με την Φιλανδία είναι
συγκλονιστική. Ο στρουθοκαμηλισμός μας αδιανόητος! Όλοι μας όμως μένουμε στην
διαπίστωση. Δεν αντιδρά κανείς λες και μιλάμε για άλλη χώρα.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (2008-2009)
ΤΥΠΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ | ΜΑΘΗΤΕΣ / ΦΟΙΤΗΤΕΣ | ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ ΑΝΑ ΤΥΠΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ | ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑ | ΔΑΠΑΝΕΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ | ΜΕΣΗ ΔΑΠΑΝΗ ΑΝΑ ΜΑΘΗΤΗ |
Νηπιαγωγεία | 147.112 | 12.727 | 11,56 | 2.227.169.000 € | 4.748 € |
Δημοτικά | 593.397 | 62.602 | 9,48 | ||
Γυμνάσια | 321.986 | 40.837 | 7,88 | 2.774.776.800 € | 4.372 € |
Λύκεια, ΕΠΑ.Λ και ΕΠΑ.Σ | 312.725 | 41.069 | 7,61 | ||
Πανεπιστήμια (ΑΕΙ και ΤΕΙ) | 394.683 | 22.757 | 17,34 | 1.538.497.000 € | 3.898 € |
ΣΥΝΟΛΑ | 1.769.903 | 179.992 | 9,83 | 7.148.715.000 € | 4.039 € |
Πηγή στοιχείων: Ευρωπαϊκή Επιτροπή
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/EL_EL.pdf
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/EL_EL.pdf
ΟΥΔΕΙΣ πολιτικός δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει το γιατί έχουμε διπλάσιους
αναλογικά εκπαιδευτικούς από την Φιλανδία, με την Ελλάδα να λαμβάνει της 3η χειρότερη κατάταξη PISA από τις 34 χώρες του ΟΟΣΑ και την Φιλανδία να λαμβάνει την 1η θέση στην κατάταξη PISA (Βήμα):
- Μήπως οι εκπαιδευτικοί μας διδάσκουν τις μισές ώρες από ότι θα έπρεπε;
- Μήπως διδάσκουν μόνο οι μισοί εκπαιδευτικοί;
- Μήπως η πολυδιάσπαση των σχολείων δεν επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να διδάξουν
τις ώρες που πρέπει; - Μήπως τα ρουσφέτια, οι αποσπάσεις και οι χάρες και είναι πάρα πολλές;
Αν στα προηγούμενα στοιχεία εφαρμόσουμε απλή μέθοδο των τριών, θα έπρεπε στο
υπουργείο παιδείας να υπάρχει:
- μόνο το 25% των εκπαιδευτικών που έχουμε σήμερα σύμφωνα με τα στοιχεία Μάνου, ή
- το 50% των εκπαιδευτικών που έχουμε σήμερα σύμφωνα με τα στοιχεία Μόσιαλου.
Η εξοικονόμηση πόρων που θα γινόταν με την μείωση των εκπαιδευτικών θα βελτίωνε,
τόσο τις απολαβές όσων εκπαιδευτικών ήθελαν να γίνουν αποτελεσματικοί και
παραγωγικοί, όσο και τις υποδομές των σχολείων.
ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΦΤΗΝΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ;
«Όποιος γυρίζει μυρίζει» έλεγε η γιαγιά μου στα ορεινά Τζουμέρκα της Άρτης.
Ψάχνοντας στο διαδίκτυο για να συγκρίνω στοιχεία κόστους μεταξύ ιδιωτικού και
δημόσιου σχολείου, έπεσα πάνω στον πλήρη κατάλογο τιμών που καθορίζει το
Υπουργείου Παιδείας για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και υπάρχει στον δικτυακό τόπο
www.proslipsis.gr/cm_download.php?cm_attid=1226. Η λεπτομερής επεξεργασία των στοιχείων για όλα τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια του Νομού Αττικής, μας δίδει των κάτωθι συγκριτικό
πίνακα.
ΤΥΠΟΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ | ΠΛΗΘΟΣ | ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ | ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ | ΜΕΓΙΣΤΑ ΔΙΔΑΚΤΡΑ |
1. ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ | 83 | 4.319 € | 1.260 € | 8.000 € |
2. ΔΗΜΟΤΙΚΟ | 90 | 4.857 € | 1.320 € | 11.363 € |
3. ΓΥΜΝΑΣΙΟ | 60 | 5.908 € | 1.320 € | 10.524 € |
ΣΥΝΟΛΑ | 233 | 4.935 € | 1.260 € | 11.363 € |
Μελετώντας τα στοιχεία, με έκπληξη παρατήρησα ότι το μέσο κόστος για έναν μαθητή
που πηγαίνει σε Δημόσιο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό είναι μεγαλύτερο από το μέσο
κόστος ενός μαθητή που πηγαίνει σε ιδιωτικό σχολείο. Βέβαια το μέσο κόστος ανά
μαθητή του δημόσιου σχολείου είναι πολύ μεγαλύτερο εάν λάβουμε υπόψη μας τα
κάτωθι:
- τις αποσβέσεις της κατασκευής των δημόσιων σχολείων από το πρόγραμμα δημοσίων
επενδύσεων (ΠΔΕ) και - τις δαπάνες συντήρησης των σχολείων που καλύπτουν οι κατά τόπους Δήμοι.
ΑΝΕΡΓΟΙ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ;
Η Ελλάδα στο τέλος του 2011 έφτασε να έχει 1.000.000 ανέργους χωρίς όμως να έχει
ΑΠΟΛΥΘΕΙ ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ… Αντίθετα οι 500.000 άνεργοι που
προστέθηκαν στην λίστα ανεργίας τα τελευταία 2 χρόνια είναι ΜΟΝΟ από τον
ιδιωτικό τομέα.
Απλοί συνάνθρωποί μας, «ως πρόβατα επί σφαγή», καταλήγουν στην κατάπτυστη λίστα
ανεργίας, την χειρότερη λίστα που μπορείς να διαβάσεις μετά την λίστα προς
εκτέλεση. Η ανεργία δεν είναι φυσική εκτέλεση αλλά είναι κοινωνική εκτέλεση. Εν
ψυχρώ μάλιστα. Περιθωριοποίηση, εξαθλίωση και κατάντια. Κάποιοι έθεσαν και
μεγαλοπρεπείς στόχους: «ένας εργαζόμενος ανά σπίτι»… Αιδώς Αργείοι!!!
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΜΕ ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ ή ΟΧΙ;
Η δημοκρατία μας βασίζεται κυρίως στην αναλογικότητα. Η γνώμη των πολλών γίνεται
«πρέπει» για τους λίγους. Για να αποκατασταθεί λοιπόν η δικαιοσύνη και η
αναλογικότητα, θα πρέπει να βρούμε σαν κοινωνία έναν δίκαιο κανόνα για αυτούς
που χάνουν την δουλειά τους και καταλήγουν άνεργοι. Ένας εξαιρετικά απλός
κανόνας είναι για κάθε 3 θέσεις εργασίας που χάνονται στον ιδιωτικό τομέα, να
μειώνεται μια θέση δημοσίου υπαλλήλου. Σαν την αναλογία 7 προς 10 που επιμέναμε
για τους εξοπλισμούς Ελλάδας – Τουρκίας. Για κάθε 3 νέες θέσεις που θα
δημιουργούνται στον ιδιωτικό τομέα, να προσλαμβάνεται ένας δημόσιος υπάλληλος
εάν θεωρούμε ότι το 1.000.000 των δημοσίων υπαλλήλων είναι ο σωστός αριθμός
εργαζομένων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Επομένως με βάση τα τρέχοντα στοιχεία και με εφαρμογή αυτού του απλού κανόνα, θα
έπρεπε ήδη να έχουν απολυθεί 125.000 περίπου δημόσιοι υπάλληλοι - το 25% των
500.000 συνολικά Ελλήνων που έχασαν την θέση εργασίας τους στον ιδιωτικό τομέα
μετά την έναρξη της παγκόσμιας κρίσης τον Σεπτέμβριο του 2008 από την κατάρρευση
της Lehman Brothers.
Θα πει κάποιος βάρβαρη η πρόταση. Πολύ βάρβαρη θα έλεγα. Όσο βάρβαρη είναι η
απόφαση των εταιρειών του ιδιωτικού τομέα στην απόλυση κάποιου υπαλλήλου τους
επειδή απλά «δεν βγαίνουν»…. Επειδή οι πωλήσεις τους είναι 75% κάτω. Επειδή το
κόστος τη φορολογίας συνεχώς ανεβαίνει. Επειδή η παραγωγικότητα των ατόμων
παραμένει χαμηλή. Επειδή τα προϊόντα μας δεν προτιμούνται στο εξωτερικό λόγου
του “country risk”. Επειδή, επειδή, 1000 επειδή…
«ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΕΦΕΔΡΕΙΑ»: PATENT MADE IN GREECE!!!
Βέβαια οι πολιτικοί μας έχουν καινοτόμες και πρωτοποριακές ιδέες. Έτσι
ανακάλυψαν την πρωτότυπη παγκόσμια πατέντα που ακούει στο όνομα «ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ
ΕΦΕΔΡΕΙΑ» που συνδέεται με την πρόωρη συνταξιοδότηση για την μείωση του
δημοσίου. Η έννοια της πρόωρης συνταξιοδότησης είναι παλιά και κατοχυρωμένη
Ελληνική πατέντα. Πατέντα ολκής που παρήγαγε συνταξιούχους από τα σαράντα (40)
τους και ήταν μία από τις βασικές αιτίες που οδήγησε με μαθηματική ακρίβεια την
χώρα στον καιάδα και στην πτώχευση. Η προσέγγιση ήταν απλή: «να μπω στο δημόσιο
ή στις ένοπλες δυνάμεις για να γίνω συνταξιούχος κοντά στα σαράντα μου (40),
έστω και με μειωμένη σύνταξη…» Αυτή η προσέγγιση διέφθειρε εκατομμύρια
συμπολίτες μας. Όμως η διαφθορά κάποτε αποκαλύπτεται και έρχεται ο λογαριασμός.
Τότε πληρώνεται με πολύ δάκρυ και πόνο από γενιές Ελλήνων.
ΣΕ ΚΑΘΕ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ 600 ΩΡΕΣ!!!
Οι 1.000.000 δημόσιοι υπάλληλοι προσφέρουν 1.800 ώρες το έτος ο καθένας
(225 εργάσιμες ημέρες χ 8 ώρες ανά ημέρα). Ήτοι συνολικά, ο δημόσιος τομέας
παρέχει σε όλη την Ελληνική κοινωνία 1.800.000.000 ανθρωποώρες. Από τι στιγμή
που στην χώρα ζουν 12.000.000 Έλληνες πολίτες, σε κάθε έναν από εμάς
αντιστοιχούν 150 ώρες δημοσίων υπαλλήλων. Επομένως σε κάθε 4μελή οικογένεια
αντιστοιχούν 600 ώρες υπηρεσιών του δημοσίου τομέα προς αυτές.
Εάν το κράτος δεν μπορεί να δουλέψει αποτελεσματικά, τότε μήπως ο καθένας από
εμάς θα μπορούσε να αποφασίσει με δημοψήφισμα για την σωστή χρήση των ωρών των
δημοσίων υπαλλήλων;
Προφανώς και δεν μπορούν οι κοινωνίες να λειτουργήσουν χωρίς οργανωμένο δημόσιο
τομέα. Όχι όμως τον οποιοδήποτε δημόσιο τομέα. Όχι δημόσιο με χάρες και με ρουσφέτια.
Όλοι μας επιθυμούμε αποτελεσματικό δημόσιο τομέα που προσφέρει υπηρεσίες στην
ΧΩΡΑ. Κανείς δεν θα πρέπει να θέλει δημόσιο που προσφέρει υπηρεσίες μόνο στους
πολιτικούς!
«Το ΤΥΡΙ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΥΡΟΣΤΑΘΜΟΥ τέλειωσε!
Ή Αλλάζουμε, ή Βουλιάζουμε!!!»
Ή Αλλάζουμε, ή Βουλιάζουμε!!!»
Για όσους κατάλαβαν, δεν απαιτείται εξήγηση!
Για όσους ΔΕΝ κατάλαβαν, ΔΕΝ υπάρχει εξήγηση!
Για όσους ΔΕΝ κατάλαβαν, ΔΕΝ υπάρχει εξήγηση!
Ο Θεοφάνης Γιώτης είναι ιδρυτής και Δ/νων Σύμβουλος της 12PM CONSULTING,
συνιδρυτής και Πρόεδρος του PMI-GREECE καθώς και Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος
της ITEC-CONSULTING. Έχει 24+ έτη εμπειρίας στη σχεδίαση, υλοποίηση και
διαχείριση έργων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών και adjunct professor στo
Πανεπιστήμιο Πειραιώς, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης , το Πάντειο
Πανεπιστήμιο και το BCA College.
No comments:
Post a Comment